Powered By Blogger

Wednesday, November 14, 2012

Abad 21

Wiki Kata :

 "Abad ke-21 ialah abad kini dalam kalendar-kalendar yang berdasarkan Zaman Kristian ataupun Zaman Umum seperti kalendar Gregory, Tempohnya adalah dari 2001 hingga 2100 dan tempoh milenium ketiga adalah dari 2001 sehingga 3000. Ini disebabkan pengiraan abad pertama bermula dengan tahun 1.

Biasanya, penggunaan umum mengganggap bahawa abad ke-21 berlangsung dari 2000 hingga 2099 dan milenium ketiga dari 2000 sehingga 2099. Pada 2000, ISO menyokong kegunaan umum dengan mentakrifkan kalendar yang memulakan perhitungannya dari tahun sifar. Dari segi amalan, masalah ini telahpun diselesaikan dengan penggunaan 1 Januari, 2000 yang meluas untuk menandakan permulaan abad ke-21. Dekad-dekad sering dianggap sebagai bermula dengan tahun sifar dan diberikan nama yang sewajar, umpamanya "2010-an" dan sebagainya.

Serupa dengan tempatnya abad ke-20 dalam penamaan "20th century Fox", abad ke-21 telah dipergunakan dalam nama pelbagai syarikat dan organisasi."


Pada dasarnya minda dan pengetahuan manusia juga harus berubah ke arah yang lebih positif dan lebih kepada manusia yang berakhlak dan beradap tinggi...Memahami sedalamnya adap manusia dengan MAHA PENCIPTA, adap dengan kitab, adap dengan guru, dan adap sesama manusia.Tapi dari pandangan mata kasarnya keadaan ini telah jauh berbeza, manusia lebih ketinggalan kalau di tengok pada tahap adapnya dari datuk nenek kita dahulu...Terlahir banyak golongan yang tidak beradap dan berakhlak..Tiada hormat-menghormati, tiada kasih sayang, tiada keikhlasan, yang tinggal hanya kebanyakkan manusia yang merasakan diri mereka lebih baik pada orang lain dan lebih mulia pada orang lain serta menipu diri sendiri. Manusia yang maju dari segi ekonomi dan teknologi tapi mundur dalam akhlak,Di mana silap kita? perlu kita lakukan sesuatu untuk tamadun manusia..Kembali ke Jalan Yang Benar, Jalan Pulang. jangan terus menyesatkan diri dan keluarga, tolehla ke belakang. Untuk peringatan diri saya sendiri.

No comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget
Perjalanan KUALA LUMPUR
ALOR SETAR
PERAK
KEDAH
No Seat
Name:
Email Address:
No Tel

Get your own free form like this one.