Powered By Blogger

Monday, June 20, 2011

BATUK

Batuk adalah runtunan pengecutan rongga toraks yang berlaku secara tiba-tiba dan biasanya berulang. Ia menyebabkan udara dikeluarkan dari paru-paru dengan kuat dan menyebabkan bunti yang tersendiri. Batuk merupakan refleks biasa yang bertujuan untuk melindungi dan membersihkan lubang nafas. Membatuk membersihkan bahan material rengsa (contohnya merokok atau habuk) dan kelebihan rembasan (sputum atau kahak) dari kerongkong kita, lubang nafas (saluran pernafasan) dan paru-paru. (ini wiki yang kata)


Apa pun maksudnya yang pasti ia amat memeritkan...Pagi ini di office sudah jadi seperti satu alunan irama apabila masing-masing batuk beterusan..Aku yang paling teruk sekali macam nak terkaluar anak tekak,perit..Ubat? jangan cerita la dah macam-macam di telan tak baik-baik jugak..Fenomena ini dah belarutan hampir seminggu..Macam wabak pulak bila hampir satu office yang kena..Kalau ikut kata wiki macam kat atas tu maksud batuk...Tapi apa puncanya?

PUNCA BATUK

Aku tengok lam internet punca batuk ni sama ja...Yang banyak berpunca dari pencemaran, seperti asap dan habuk..Yang kedua merokok pun punca batuk...Tapi masalahnya kenapa masa-masa tertentu ja kita batuk...Sedangkan pencemaran dan rokok tu sepanjang masa ada...Ini yang aku geram..sebab batuk aku ni x ilang-ilang..


PEMAKANAN

Makan minum semua pantang..Ais dah seminggu tak minum..pedas dah seminggu x makan seksa hidup kalau minum air tak sejuk makan tak pedas.Aku rasa yang penting beringat sebelum kena..Contohnya kurangkan merokok dan menghirup udara kotor, kalau rasa cam nak batuk terus amik ubat kat klinik atau farmasi..kalau dah dibiarkan teruk jangan harap ubat batuk tu nak bekesan..Banyak minum air masak..Ini yang aku tengah buat sebab nak bagi ilang batuk...

PETUA

Tapi baru ni ada member bagi petua letak gula-gula hacks yang hitam tu lam air botol mineral(kecik)..pastu minum la air tu insyaalah ilang batuk.Letak la dalam 10 biji tunggu sampai cair dalam air tu..Aku try kurang la ckit la batuk tu..Apa pun ini adalah ujian dan kita sebagai hamba harus redo..Kita diberikan kesihatan berminggu,berbulan malahan bertahun.Baru sakit seminggu tak kan nak mengeloh kot..masa sihat tak inggat nak syukur pun..Renung-renung kan la..

No comments:

Post a Comment


ShoutMix chat widget
Perjalanan KUALA LUMPUR
ALOR SETAR
PERAK
KEDAH
No Seat
Name:
Email Address:
No Tel

Get your own free form like this one.